سبد خرید 0

چگونه از موکت ظریف مصور بهتر مراقبت کنیم؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 27 دی 1399 در ساعت 10 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همانطور که میدانید موکت نیز مانند لمینت، پارکت، سرامیک و... نوعی کفپوش به حساب میآید و هرکفپوشی هم اصول مراقبت و نگهداری خاص خودش را دارد. اگر موکت ظریف مصور در منازل و یا محیط کارتان مهمان شماست، فروشگاه اینترنتی مای دکوری مطلبی را با شما در میان خواهد گذاشت که تا مدت ها نگران خرابی کفپوش موکت منزلتان نباشید به خصوص موکت ظریف مصور!

  1. نگهداری از فرش و داشتن فرش تمیز و سالم علاوه بر ظاهر خانه، برای سلامت افرادی که در آن خانه زندگی می‌کنند نیز مهم میباشد. اگر می‌خواهید با راه‌های نگهداری و تمیز کردن و موکت ظریف مصور آشنا شوید ما را تا اخر این مطلب همراهی کنید.
  2. بسیاری از افراد برای تمیز ماندن موکت از روفرشی استفاده می‌کنند. پس بهتر است در صورت استفاده از روفرشی انواع مرغوب آن را استفاده کنید تا به موکت پرز نداده و آسیب نزند.
  3. اگر می‌خواهید مبلمان و پایه های چوبی نوک تیز روی موکت قرار دهید بهتر است از زیرپایه‌های پلاستیکی یا چوبی موجود در بازار استفاده کنید تا روی موکت جا نیاندازد.
  4. در صورت ریختن نوشیدنی یا مواد دیگر روی موکت بلافاصله آن را تمیز کنید تا لکه‌های آن ثابت نشود.
  5. اگر گلدان روی کفپوش موکت قرار می دهید، حتما از زیرگلدانی استفاده کنید تا هنگام آبیاری موکت ظریف مصور شما خیس و پوسیده نشود.
  6. سطحی که موکت را روی آن پهن می‌کنید، خشک و تمیز باشد و در صورت خاکی و گچی بودن، پیش از قرار دادن فرش، سطح زمین یا سرامیک را تمیز کنید.
  7. اگر نورگیر اتاق شما زیاد بوده و پنجره دارید، حتما از پرده استفاده کنید تا تابش مستقیم نور خورشید رنگ و بافت موکت را از بین نبرد.

نگهداری موکت ظریف مصور

اصول جارو کشیدن موکت:

بیشتر جارو برقی‌ها یک برس چرخنده دارند به این منظور که بتوان پرزهای موکت را بتکانیم و گردوخاکی که به اعماق آن نفوذ کرده را هم جارو کنیم. این برس‌ها برای موکت‌هایی با بافت سر باز مناسب‌اند اما به برخی دیگر از بافت‌ها آسیب می‌زنند پس در نحوه جارو زدن مراقب این نکات باشید.

موکت‌هایی با بافت حلقه‌ای نباید با این سَری‌های برس‌دار جارو بشوند زیرا باعث میشود تا ظاهر موکت را پرزپرزی کند.

همچنین موکت‌هایی که تارهای بلندی دارند، ممکن است دور پرزهای برس بچرخند، به آن گیر کنند یا آسیب ببینند. علاوه بر این، موکت‌هایی که الیاف طبیعی دارند (مثل موکت‌های پشمی ظریف مصور) را هرگز نباید با چنین جاروهایی جارو کنید. پس اگر مدل موکتتان یکی از موارد گفته شده بود، نباید از چنین جارویی استفاده کنید؛ یا آن را تنها روی حالت «فقط مکش» بگذارید.

هنگام جارو کردن موکت باید جارو را خیلی آرام به سمت عقب و جلو حرکت دهید. کارهای خانه معمولاً زیاد هستند و همه دوست دارند سریع تمامشان کنند، بنابراین احتمال اینکه تند جارو بکشید زیاد است اما باید بدانید که با این کار تمام آشغال‌ها و گردوخاک موکت جمع نمی‌شود و زمین آنطور که باید تمیز نمی‌شود.

مراقبت از موکت پرز بلند ظریف مصور:

با توجه به الیاف بلند و تراکم بافت، تمیز کردن موکت پرز بلند کمی دشوارتر از موکت های نمدی ساده میباشد. جارو کردن روزانه یا هفتگی با توجه به میزان تردد، مانع از نفوذ خاک و گرد و غبار به داخل بافت موکت میگردد. اگر ظرف غذایتان روی موکت برگشت، بلافاصله نسبت به تمیز کردن ان اقدام کنید. در غیر این صورت به سختی می توانید باقی مانده غذای خشک شده و رنگ مواد غذایی را از روی موکت منزلتان پاک کنید.

مراقبت از موکت پرز کوتاه ظریف مصور:

موکت های پرز کوتاه نمدی ظریف مصور هنوز هم طرفداری بسیاری جذب خود میکند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که در منزلتان کفپوش موکت پرز کوتاه ظریف مصور پهن میباشد بهتر است بدانید که با کمی شامپوی مخصوص فرش و موکت می توانید لکه را تمیز کنید. یادتان باشد شامپوی بیشتر به معنای تمیزی بیشتر نیست! چند قطره شوینده نیز همان کاری را انجام می دهد.

مراقبت و نگهداری موکت ظریف مصور از حشرات

در نگهداری از موکت برای اینکه از اجتماع حشرات در بافت فرش یا موکت جلوگیری کنید، باید حداقل یکبار در هفته، آن را با مکش ملایم جارو کنید. همچنین لازم است هر چند ماه یکبار موکت را بلند کنید و پشت آن را نیز جارو بزنید. البته باید حواستان باشد که کف زیرین موکت را نیز تمیز کنید و جارو بکشید و تا زمانی که کف کاملاً خشک نشده، آن را دوباره روی زمین پهن نکنید. برای جارو کردن پشت فرش‌های بزرگ، می‌توانید از کناره‌ها آن را تا کنید و قسمت به قسمت آن را جارو بزنید.

بید یا سوسک فرش یکی از مهم‌ترین و زیان‌آورترین موارد برای موکت‌ها میباشد. سوسک‌های فرشی حشرات کوچک و تیره‌رنگی هستند که به صورت لارو یا کرم به رنگ قهوه‌ای رو به قرمز یا سیاه دیده می‌شوند. این کرم‌ها هستند که الیاف داخل موکت را می‌خورند (نه حشرات بالغ). این حشرات بالغ تخم‌هایشان را در هر نوع الیاف طبیعی از جمله پشم، ابریشم، پر، مو و حتی چرم می گذارند.

وقتی این کرم‌ها از تخم بیرون می‌آیند گرسنه هستند و از بافت موکت تغذیه می‌کنند؛ بخصوص اگر قبلاً ماده‌ای مانند نوشیدنی شیرین یا فرآورده‌های شیر روی آن ریخته و خوب تمیز نشده باشد. مکان‌های دیگری که بیش از همه در معرض این حشرات قرار دارند، مکان‌هایی از موکت است که زیر وسایل خانه قرار می‌گیرند؛ این محل‌ها تاریک هستند و معمولاً خیلی جارو نمی‌خورند. آسیب در این محدوده‌ها خیلی بی سر و صدا اتفاق می افتد اما سریع پیش می‌رود. در ادامه این مطلب به چند مورد اشاره کرده‌ایم که برای پی بردن به حضور حشرات باید به آنها کرد.

مراقبت و نگهداری موکت ظریف مصور از رطوبت

یکی از مضرترین مواد برای موکت‌ها تماس مداوم با آب یا رطوبت است. درست است که برای تمیز کردن موکت‌های پشمی از آب استفاده می‌کنید اما اگر موکت خیلی در معرض آب قرار بگیرد، علاوه بر جذب حشرات، به بافت و الیاف‌ داخل موکت آسیب می‌زند فرقی هم نمیکند که از جنس پشم باشد و یا از نخ، ابریشم یا موی حیوانات ساخته شده باشد. برای نگهداری از موکت در برابر حشره زدن یا کپک زدن باید بعد از هر بار شست‌وشوی آن کاملاً آن را خشک کنید تا هیچ اثری از آب و رطوبت باقی نماند.

به طور نمونه موکت‌هایی که در زیرزمین میباشند، با گذشت زمان رطوبت را به خودشان جذب می‌کنند و باعث جذب حشرات می‌شوند. وقتی موکت در چنین شرایطی قرار بگیرد به مرور سفت می‌شود و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. به این پدیده «پوسیدگی خشک» گفته میشود. به همین خاطرست که همیشه باید قبل از رول کردن و جمع کردن موکت، زمین زیر آن و کف موکت را بررسی کنید.

 

 نگهداری موکت ظریف مصور

مراقبت و نگهداری موکت ظریف مصور از حیوانات

اکثر افراد جامعه حیوان دوست هستند. اما متاسفانه از مشکلاتی که ممکن است حیوانات خانگی برای کفپوشتان درست کنند ادرار کردن یا دستشویی کردن روی آن‌هاست؛ این مشکل از خوب تربیت نشدن آنها سرچشمه میگیرد و به‌شدت به موکت و مخصوصاً رنگ آن آسیب می‌زند. دستشویی حیوانات ممکن است رنگ موکت را سفید کند و آسیب جبران‌‌ناپذیری به آن وارد کند. اگر ادرار سگ یا گربه را زود تمیز نکنید، بوی آن برای مدت زیادی در بافت موکت می‌ماند، جذب الیاف‌های آن می‌شود و دیگر نمی‌توان آن را از بین برد. اگر چنین اتفاقی برای موکت‌تان افتاد، باید آن را با محلول سرکه سفید و نوشابه و با استفاده از آب‌پاش پاک کنید. با تکرار مکرر این مراحل باعث میشود تا اثر لکه کاملاً از بین برود. در صورت نیاز بهتر است موکت را از سطح زمین کمی بالاتر بیاورید تا هوا از داخل آن عبور کند و بوی خراب‌کاری کاملاً از بین برود. اگر موکت خوب تمیز نشود، حیوانات خانگی بارها برای انجام دادن کارشان به همان نقطه بر می‌گردند و نیازی نیست بگوییم که چه صدمه ای گریبان گیر موکت های شما میشود.

نکاتی که در مراقبت از موکت ظریف مصور باید جدی بگیرید:

  • برای اینکه موکت ها در اثر رفت و آمد جمع نشوند آنها را با چسب مخصوص روی زمین محکم کنید.
  • اگر در خانه کودک خردسال دارید موکتهایی با رنگ روشن انتخاب نکنید چون زود لک می شوند،
  • لکه زدایی از موکتها نسبت به سایر کفپوش هایی از جنس چوب، سنگ و سرامیک دشوارتر است.
  • بهتر است که حداقل هفته ای دو بار آنها را با جارو برقی تمیز کنید.
  • برای تمیز کردنشان لزومی ندارد که از دستمال نمدار استفاده کنید.
  • موکتها با جاروبرقی به راحتی تمیز می شوند.

مای دکوری

امیدواریم که از مطالب گفته شده استفاده کامل را برده باشید، شرکت مای دکوری از جمله شرکت هایی میباشد که می توانید با خیال راحت کفپوش خود را از بین طرح و رنگ های متنوعی که ارائه میدهد، بهترین آنها را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید، هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق شماره 02133126516 با ما در میان بگذارید تا پاسخ آنها را از متخصصان دریافت کنید.

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()